wtorek, 10 stycznia 2012

Basia Mąka Wrocławska [VK Muhlen] Wrocławska mąka z Poznania?

Mąka wrocławska i poznańska to chyba dwa najpopularniejsze typy mąki w Polsce. Dziś ciekawostka rangi międzymiastowej czyli mąka wrocławska produkowana w Poznaniu. Jestem ciekaw czy zdajecie sobie sprawę do czego powinno stosować się mąkę wrocławską, a do czego poznańską?!

Przyznam, że gdy przeczytałem miejsce produkcji mąki wrocławskiej marki Basia na mojej twarzy pojawił się uśmiech. Żyję na tym świecie już parę ładnych lat i zawsze wydawało mi się, że nazwa "wrocławska" i "poznańska" związane są z umiejscowieniem młyna, a tu taka niespodzianka w postaci mąki wrocławskiej z Poznania.


No ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło. Przy okazji badania wrocławsko-poznańskich powiązań produktu krajowych młynarzy zacząłem internetowe śledztwo, którego wyniki prezentuję poniżej.

Czym różni się mąka wrocławska od poznańskiej?

Na pierwszy rzut oka niczym! Obie są białe, drobno zmielone i gdyby ktoś mi usypał "kupkę" jednej i drugiej to pewnie bym nie poznał, która jest która. Różnicy nie ma też w typie mąki - obie wg norm reprezentują typ 500 zwany "krupczatką". Więc o co właściwie chodzi?

"Mączne trudne sprawy" zaprowadziły mnie na blog o nazwie Prowincja w globalnej wiosce na którym autorka szczegółowo wyjaśnia jak to jest z tą mąką. Przyznam szczerze, nie spodziewałem się, że kilogram białego proszku może być tak interesujący.

Z ciekawszych faktów: Typ 500 oznacza, że w 100 kg worze z mąką znajdziemy 500 g popiołu (czyli materiału innego niż bielmo). No a jak jest z tym Poznaniem i Wrocławiem? W skrócie wygląda to tak, że poznańską zastosujemy do potraw "niesłodkich" czyli pierogów, pizzy, zasmażek i sosów; wrocławska zaś nadaje się do potraw "słodkich" (ciasta drożdżowego, naleśników) ale też do zup i sosów.

Skąd taki podział? Tego niestety się nie dowiedziałem. Praktycznie rzecz ujmując z wrocławskiej też zrobi się niezłe pierogi, a i naleśniki z poznańskiej mogą smakować.

Basia wrocławska z Poznania

Coś z tym podziałem musi być na rzeczy bo na opakowaniu Basi widnieje hasło "najlepsza do naleśników", wizerunek naleśników i przepis na naleśniki z owocami. Po za tym mąka Basia zamknięta jest w typowej dla mąki torebce. Ciekawostką jest okienko przez które możemy zerknąć co jest w środku.

Jako takiej oceny Basi nie wystawię gdyż nie bardzo wiem jakim kryterium miałbym się kierować. Zdradzę Wam tylko, że wykorzystana zostanie niezgodnie z przeznaczeniem - dziś na obiad pierogi :)
Producent: VK Muhlen Polska Sp. z o.o.
Typ: 500
Masa netto: 1 kg
Cena: 2,30 zł

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...